Virușii mediatici . . .


Dupa o mare parte a cercetatorilor,virusul biologic nu este o fiinta vie,nu are un sistem energetic propriu,nu se multiplica singur,cu alte cuvinte nu traieste.Ce este virusul?O simpla molecula de ADN sau ARN in care este concentrata intreaga informatie privitoare la modul in care virusul poate fi inmultit-de o celula anume-molecula care este inconjurata de o capsula protectoare de natura proteica.Adica,altfel spus,virusul este doar un text pus intr-un plic,text care invata celula gazda cum trebuie procedat ca sa fie reprodus identic si cumva,parca vrajind-o,o determina sa se apuce imediat de lucru,lasand deoparte toate treburile pe care le mai avea de facut pentru a supravietui.Nu se misca,nu se deplaseaza,nu-si manifesta in nici un fel intentionalitatea fata de noi,nu ne ataca,un astfel de compus aminoacidic-virusul/lipsit de viata,nu ar trebui sa inspaimante pe nimeni.De altfel,daca nu patrunde in organismul nostru pe calea aerului,prin atingere sau prin sange,in functie de specificitatea sa,oricare virus este total inofensiv.

Virusul mediatic,in esenta,fantasma nu este nici el o fiinta vie,ci,asemenea virusului biologic,e doar un mesaj incifrat intr-o imagine sau intr-un filmulet.Despre modul in care se poate construi o astfel de fantasma s-a scris din cele mai vechi timpuri in cartile magicienilor iar astazi acesta este unul din cele mai dezvoltate subiecte in studiile de psihologie a reclamei si a consumatorului,in aproape tot ceea ce inseamna limbaj publicitar tratate de manipulare si,in mod fundamental,in cercetarile de semiotica.

Suportul pe care poate fi inscris mesajul fantasmei este o foaie de hartie,un film ori,mai nou,pe hardul unui calculator sau in retelele realitatii virtuale a internetului.Fantasma nu este vie ca sa ne poata ataca.Povestirea senzationala,imaginea publicitara sau filmul comercial nu ne patrund in minte fara ca noi sa stim,ci intotdeauna intram in contact cu ele prin vedere si auz.Daca nu le vedem sau auzim aceste fantasme raman total inofensive,ori se aneantizeaza pe suprafata micului ecran ori raman depozitate undeva pe suportul fix pe care au fost inscrise.

Dar daca patrunde in celula?Ce rau ne-ar putea face o substanta cat de otravitoare ar fi,atata timp cat ajunge in organismul nostru in cantitati microscopice?
Problema este aceea ca aceasta gramada de aminoacizi-virusul-ordonati dupa o sintaxa bine determinata,odata patruns in organism se comporta ca o fiinta vie.In primul rand,penetreaza membrana celulara folosindu-se,ca momeala,de niste proteine la care receptorii membranei celulare au afinitate.Odata patruns inauntru,cu o rapiditate impresionanta virusul se indreapta catre nucleu sau catre locul din citoplasma unde va avea loc reproducerea sa.In acest moment cercetatorii constata uimiti ca virusul”stie unde merge”.(Zarnea,1983:95)

De unde provine aceasta intentionalitate vadita a virusului biologic?Cum se deplaseaza in interiorul organismului uman si de unde atata tenacitate la el,care nu are mijloace energetice pentru a se deplasa si nu are organe de simt ca sa inteleaga directia in care sa se indrepte?Totul se datoreaza textului,informatiei codificate in ADN sau in structura proteica a capsulei ce-l inconjoara.Virusul nu face absolut nimic.De intregul proces se ocupa celula,care urmareste precis instructiunile cuprinse in ADN-ul virusului.Ea transporta virusul la locul in care incepe decodificarea informatiei sale,isi pune la dispozitia virusului intregul sistem energetic-enzimatic-,baza materiala-elementele proteice ca materiale de constructie-,intreaga logistica ce presupune fabricarea de noi virusi.

Daca nimereste pe caile vazului si auzului omului in sangele fiintei noastre spirituale fantasma isi face simtita prezenta.Si virusul fantastic ca si cel biologic isi asigura o buna primire in mintea consumatorului,momind-o prin intermediul invelisului ademenitor sub care se prezinta.Sensibilizand un afect oarecare,fantasma se face interesanta sau chiar dorita intens.Spre exemplu,o reclama oarecare se poate adresa instinctului de supravietuire sau celui de aparare,instinctului de reproducere sau celui de hranire.Afectele,curiozitatea sau pur si simplu patimile omului sunt carligele de care se agata fantasmele portile prin care acestea patrund in adancul mintii omului.

Odata ce a ajuns in minte,fantasma capata viata,se invioreaza prin investitia de energie imaginativa si vitalitate a individului respectiv.Cu cat apare mai interesanta,cu cat va provoca mai puternic reactia unui afect sau a unei dorinte patimase,cu atat mai mult mintea va fi mai mult preocupata de fantasma respectiva.In cazul vizionarii,omul uita de propriile griji si probleme pentru a da viata in propria minte fantasmelor micului ecran,acestea vor ramane din acel moment in launtrul subconstientului uman unde se va desfasura asa-zisul proces de captivare magica.

In subsolurile psihicului nostru virusul fantastic incepe sa se inmulteasca.De fapt,la fel ca si in cazul virusului biologic el nu ofera decat informatia pe baza careia mintea ametita de o anumita placere promisa,aproape hipnotizata in cazul oamenilor stapaniti de anumite patimi,se va pune in slujba fabricarii unor replici mai dezvoltate ale virusului gazduit,adevarate telenovele ale satisfacerii placerii.
De ce face toate acestea celula,de ce porneste pe un drum care o va duce la autodistrugere,tradandu-si astfel sensul existentei sale?Pur si simplu pentru ca este pacalita.Virusul apare intru inceput ca un element necesar,propriu celulei pe care acesta il primeste inlauntrul ei pentru a se folosi cumva de el in propriile procese metabolice.Dar chiar primele proteine pe care celula le produce pe baza ADN-ului virusului au darul de a bloca,a reprima procesele celulare normale,astfel incat capacitatea energetica a celulei sa fie orientata catre satisfacerea interesului virusului.Celula ajunge sa fie atat de inselata incat confunda ADN-ul virusului cu propriul sau ADN,ascultand fara cartire de comenzile pe care acesta le da.In mod paradoxal,gramada de aminoacizi ordonati dupa o logica secreta ajunge sa comande majoritatea proceselor celulare,devenind un fel de uzurpator al puterii ce guverneaza viata celulei,noul program informational dupa care se calauzeste celula.E ca si cum cineva ar fi primit in casa pentru a fi ajutat,invalid fiind,iar dupa o vreme scurta reuseste,prin inselare sau hipnoza,sa-i faca pe toti membrii familiei sa-i slujeasca cu obedienta,lasand deoparte toate celelalte lucruri privind propria supravietuire,chiar daca prin aceasta isi distrug familia si viata.

Cui se datoreaza uriasa forta de persuasiune pe care o detine ADN-ul virusului in a convinge celula sa se auto-distruga,prin inrobirea la o instanta straina propriilor nevoi si interese?Ce fel de razboi este acesta in care atacatorul biruieste,fara sa cheltuiasca pentru aceasta nici un fel de energie,fara a avea nici un fel de pierderi,in care cel atacat se preda si se supune fara nici un fel de lupta?

Toata puterea virusului se afla concentrata in informatia cuprinsa in ADN-ul acestuia.Razboiul pe care virusul il duce este eminamente unul informational.Esential in strategia lui de atac este cunoasterea perfecta a celui invadat,a tuturor nevoilor,a punctelor slabe,a mecanismelor prin care poate fi inselat si stapanit usor.Cunoscand toate acestea virusul se infatiseaza celulei sub chipul atragator a ceva necesar acesteia.Celula primindu-l inauntru ei si incepand sa comunice cu el,se initeaza procesul de inselare in care virusul ramane pasiv,iar celula este activa.Virusul sugereaza,iar celula actioneaza.Dar cu fiecare sugestie pe care o primeste celula din partea virusului acesta devine tot mai influent,iar gazda tot mai slaba,caci tot ceea ce intreprinde in favoare virusului este contrar intereselor sale;astfel ca celula,zapacita tot mai mult,ajunge in scurta vreme sa urmeze complet indicatiile sistemului genetic al virusului.Prin urmare,din simplu obiect virusul devine subiectul proceselor metabolice ale celulei;din simplu mesaj informational,text inofensiv,virusul ajunge sa constituie creierul gazdei pe care o paraziteaza.

Reclamele publicitare sunt cele mai la indemana exemple de virusuri mediatice,deoarece strategiile de atac,tehnicile de lupta pe care acestea le desfasoara intr-un adevarat razboi spiritual sustinut impotriva intregii omeniri,ridicate la nivelul de stiinte ale comunicarii,sunt prezentate in orice carte de specialitate.Publicitarii moderni se comporta de parca ar fi studiat cu multa atentie mecanismele prin care virusul ataca,biruieste si stapaneste celula.Ei pun in slujba fabricarii unei reclame toate cuceririle psihologiei si neuropsihologiei moderne,stiind ca succesul unui virus mediatic depinde direct de gradul in care este cunoscuta viata psihica a subiectilor-tinta.Regasim ca prezenta in spectrul fantasmelor publicitare in primul rand scoala de psihanaliza freudiana,care exploateaza instinctele si impulsurile primare.Mai apoi,aflam abordarea psihosociala,in care asupra individului se actioneaza tinandu-se cont de contextul grupului din care face parte,a normelor pe care si le-a insusit si a rolului social pe care il ocupa sau la care aspira.Abordarea behaviorista este si ea extrem de mult folosita prin folosirea tehnicilor de conditionare a comportamentelor sau de generare a actelor reflexe.Mai nou,publicitatea beneficiaza de descoperirile facute in domeniul neuropsihologiei,abordand reclama in contextul programarii neuro-lingvistice.

O intreaga stiinta este pusa in slujba succesului procesului de virusare a mintii omului modern.Pentru a se face dorita si insusita,fantasma publicitara exploateaza in primul rand nevoile si motivatiile indivizilor,pe cele fundamentale firii umane,dar si pe cele generate in mod fals in primul rand chiar de educatia mediatica.Nevoile de dominare(o situatie sau o persoana),de recunoastere sociala,de expunere(a fi remarcati sau provocatori),de autonomie,de agresiune,(fizica,verbala,vizuala),de joc(de cuvinte,de situatie,de seductie si inselatorie)sunt doar sase din cele 28 nevoi fundamentale,formulate de psihologul H.Murray,pe care se bazeaza forta publicitatii in majoritatea cazurilor.

Constientizarea unei lipse creeaza o tensiune generatoare a unei forte,care il va motiva pe individ sa actioneze intr-un anumit sens.Ce doreste comunicarea interna(contaminarea virotica),daca nu sa motiveze indivizii sa adere la o anumita filozofie,la o strategie,la obiective comune…(Jouve,2005:46) Motivatiile sunt energia de care virusul publicitar se foloseste pentru a misca sufletul omului in directia indicata de fantasma.Este vorba,evident,de inselatoria prin care mintea omului este incredintata de faptul ca programul genetic sau obiectivele virusului sunt propriile obiective.

Motivatiile sunt circumscrise mai multor orientari,omul fiind supus unor tendinte de natura diferita:
-tendinte egoiste:conservare,dominatie,sexualitate;
-tendinte altruiste:simpatie,imitare,datorie;
-tendinte ego-altruiste;amor-propriu,ambitie;
-tendinte psihobiologice;emotii,pasiuni…(Jouve,2005:47)

Din studiile de specialitate aflam ca in spatele unei nevinovate reclame se afla adevarate strategii sau planuri de atac.In capitolul Dimensiunea strategica a cartii lui Jouve aflam ca exista mai multe nivele de interventie pe care actioneaza fantasma publicitara si peste 13 strategii de atac.

Ne intrebam:Cat este oare de intamplator faptul ca aceasta strategie de atac este identica cu cea folosita in actul magic,asa cum rezulta din majoritatea tratatelor de magie?

Anunțuri

Despre ceasulmintii

Daca vei urmări acest blog vei învățat să nu fii ca toți ceilalți, sa nu mai stai în efect de turmă !!! Pace în inimele voastre.
Acest articol a fost publicat în Utile. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s